Chubby Bum Bum

Direktlänk till inlägg 27 maj 2013

Att plugga japanska och allt det där

Av Stephie - 27 maj 2013 13:31

Genom åren har jag otaliga gånger fått frågan "Varför pluggar du japanska?" och "Vill du bara lära dig japanska för att titta på anime utan subs?!" Till den sistnämnda frågan kan jag ju säga nej direkt; verkligen och absolute inte därför. Varför? Av den enkla anledningen att jag faktiskt inte tittar på speciellt mycket anime om man jämför med många andra som följer Naruto som slavar och kan hela Bleach utan och innan och som avgudar Death Note. Jag är inte sån. Visst, det hade varit roligt att slippa undertexter som täcker halva skärmen och som man måste läsa och kanske missar något som händer. Att vara såpass flytande och säker hade varit roligt, som sagt, men det är verkligen inte anledningen till att jag pluggar japanska. Och det är verkligen inte tillräckligt motiverande till att lära sig något.

Varför? Jag älskar språk, för det första, och tycker det är fantastiskt kul att kunna kommunicera med andra folk på deras språk. Men största anledningen till varför jag egentligen läser japanska är för att jag tycker hela landet med dess kultur är så otroligt fascinerande! Det skiljer sig nåt så fruktansvärt från vår svenska kultur! Det är ett vackert land och jag skulle byta ut mitt svenska liv för att få leva där vilken dag som helst. Att få komma till Japan och uppleva landet på första parket är min absolut högsta dröm. Ja, efter att få bosätta mig där, men chansen att jag får göra det är ju väldigt liten. Att plugga på universitetsnivå där hade också varit nice. Det är helt enkelt mycket jag vill göra i Japan!

Men att plugga japanska då, hur är det? Det är svårt, men roligt. Det är mycket att hålla reda på med olika böjningar på verb och adjektiv enligt konstens alla regler, partiklar hit och dit, glosor i massor och ännu mer grammatik! Och för att inte tala om alla kanji man ska lära sig! Bara i första grundkursen som jag precis avslutat på universitetet i Göteborg har vi lärt oss 80 stycken, och då har jag bara läst på halvfart, dvs hälften så fort som man gör om man läser grundkurs ett och två på en termin. Gör man det så ska man lära sig 160 stycken på en termin, och det är ganska jobbigt att hålla reda på alla kanji och hur de uttalas om det står ensamt och hur det uttalas bredvid ett annat kanji samt vad det betyder. Det är mycket att tänka på, men ger man sig fan på det så ska det nog gå.

Men det svåraste - tycker jag - är att förstå grammatiken och uppbyggnaden av meningar och användningen av partiklar. "När använder man vad" har varit min fråga sen jag började lära mig japanska. Mycket kommer nu per automatik, men om jag får en uppgift med en mening där det fattas två partiklar som jag ska skriva in, då kraschar min hjärna när jag börjar tänka alldeles för mycket. Fast å andra sidan, gör man inte fel så kan man inte lära sig. Sen att jag har svårt att acceptera att jag har gjort fel och avskyr att göra bort mig, det hör inte hit, men att våga göra fel är viktigt. Likaså att erkänna för sig själv att man kanske inte kan lika mycket som man tror man kan, det blir bara jobbigt när du inser att du faktiskt inte kan allt som du trodde du kunde.

Vill du lära dig japanska, men din skola/universitet inte erbjuder några kurser? Det går alltid att lösa, tro mig! Jag började visserligen plugga på gymnasiet när vi fick en japanskalärare, men den här terminen har jag pluggat på distans via Göteborgs universitet tillsammans med en drös andra runtom i landet. Den enda konstnaden är väl egentligen böckerna, utbildningen i sig är ju gratis. Sen kan det hända att Medborgarskolan eller Folkuniversitetet (kommer inte ihåg vilket~) erbjuder kvällskurser också. Om inte annat så finns det berömda internet att tillgå! Det finns massor med sidor där man kan lära sig om grammatik och allt det där! Andra bra sätt är såklart böcker, musik, film och till och med YouTube! Jag lämnar lite länkar i slutet av inlägget som du kan kolla in om du är nyfiken på vilka sidor som finns. Och kom ihåg att prata! Prata med dig själv (det gör jag jätteofta) även om det bara är små, korta meningar på fyra ord! Om du ska gå och duscha, säg till dig själv på japanska att du ska gå och ta en dusch. Försök tänka på japanska om du kan. Jag försöker att tänka på japanska och försöker planera vad jag ska göra. "Först ska jag äta frukost och sen borsta tänderna. Efter det ska jag göra det och det och det." Det kan hjälpa hel del faktiskt.

Jag ber om ursäkt för att otroligt långt inlägg och förlåt om jag tråkat ut dig med mitt oändliga prat! Det var inte mening att det skulle bli såhär långt. Hade inte tänkt att skriva något speciellt idag över huvud taget! Men, hur som helst, här är lite länkar du kan kolla in!

http://www.jibtv.com/ Japansk tv med bland annat nyheter om asien och program om Japan. Skitkul!

https://www.erin.ne.jp/en/ Små, korta sketcher på japanska där du kan välja mellan basic och advanced sketch; hur du vill att undertexten ska se ut - kanji, hiragana, roomaji eller engelska. Det finns även små roliga spel under varje kapitel samt quiz om den japanska kulturen.

http://lang-8.com/ Här kan du skiva inlägg på japanska (eller vilket språk du nu pluggar) och sedan få det rättat av en person med språket som modersmål.

http://www.japaneseverbconjugator.com/ Den sidan har räddat mitt liv de senaste veckorna! Här får du hjälp med att börja verb till vilken böjning du än söker.

http://japanese.about.com/ Aldrig använt sidan själv, men jag har hört att den är ganska användbar. Har kollat lite på den och det ser faktiskt bra ut!

http://www.japan-guide.com/ Att interagera med personer med japanska som modersmål sätter dig verkligen på prov, men det är ett fantastiskt bra sätt att öva och få nya vänner som är intresserade av dig och Sverige, eller som bara vill ha vänner från hela världen! Jag har själv precis registrerat mig och redan efter en dag hade jag över 15 mejl från personer som var intersserade av att bli min vän! Vissa skrev på engelska och vissa på japanska och vissa blandade.


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stephie - 16 november 2013 15:10

Okej, så jag vet att det var typ...hundra år sedan igen jag var här och uppdaterade, men jag fick en liten idé häromdagen när jag satt och försökte plugga; jag vet att det finns många k-pop-fans, så jag tänkte att jag skulle lista några av mina absol...

Av Stephie - 25 september 2013 21:41

Ahahah, jag är sämst på att vara här märker jag. <3 Har väl inte hänt så mycket sen senast egentligen. Yeah, right! Who am I kidding? Jag har hunnit flytta hemifrån, börjat plugga på universitet och sett YOHIO i Karlstad tillsammans med min älskli...

Av Stephie - 7 augusti 2013 15:53

Nu vart det ett tag sen jag var här senast! Sommaren börjar gå mot sitt slut och snart börjar skolan. University of Gothenburg - here I come! Jag är verkligen svinrädd för att börja i skolan i en heeeelt ny stad som är tre gånger så stor som min hems...

Av Stephie - 15 juni 2013 17:06

Idag har jag och mannen i mitt liv varit en kort runda i Kristianstad. Tänkte att jag skulle köpa mig en ny kjol och nytt puder bland annat, men så blev det ju verkligen inte! För mycket folk inne på h&m och vi orkade verkligen inte springa runt alld...

Av Stephie - 26 maj 2013 01:30

Det är ofta jag kommer på mig själv med att ställa en fråga till mig själv som jag helt seriöst svarar på som om jag fick svaret från någon annan. Eller liksom...bara småpratar lite med mig själv. Är det bara jag som gör så? Varför gör man det? När j...

Presentation


Stephie | 21 | Livet | Japan | かわいい | Kärlek | Allt ♡♡♡

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards