Chubby Bum Bum

Alla inlägg under augusti 2012

Av Stephie - 31 augusti 2012 17:10

Äntoigen fredag! Ja, inte för att fredagar känns som någon speciell dag för mig egentligen eftersom jag inte gör något om dagarna, men ändå. Bara vetskapen om att det är fredag är underbar! Skulle åkt in till stan idag och köpt ett sånt där skrymslat grönt kuvert för att skicka iväg min mattebok, men orkade inte sätta mig på bussen för att köpa det och sen åka hem. Kändes inte riktigt värt det med tanke på att det tar typ 20 minuter att gå till bussen och sen 20 minuter till stan. Det jag skulle göra tar max tio minuter och det kändes inte värt att punga ut 35 spänn för det. Men nu såhär på kvällskvisten så inser jag att jag kanske skulle åkt in ändå och köpt lite naturgodis. Inget fredagsmys för mig?! Jag tycker nästan synd om mig själv... Om inte annat så får jag hoppas på att min kära far ska in till stan ikväll när han kommer hem så jag kan åka med in och köpa det jag vill ha. Behöver ju balsam också kom jag på!


 

Av Stephie - 30 augusti 2012 22:55

- Remembering the Kanji av James W. Heisig

- Teach yourself complete japanese av Helen Gilhooly

- Genki I Textbook (med tillbehör) av Eri Banno, Yoko Ikeda, Yutaka Ohno

- Let's Learn Kanji av Yakuso Kosaka Mitamura, Joyce Mitamura

- Japanese Kanji Flashcards

- JLPT N5 Official Practice Workbook

- The Preparatory Course for the JLPT N5, Yomu: Learn Kanji, Vocabulary, Grammar, Important Forms of Speech and Conversational Expressions

- Everyday Listening in 50 Days: Listening Tasks for Beginners - Vol.1

- New Casio EX-word XD-D6500 Japanese-English Electronic Dictionary w/Stylus (OH GOD YES!)

- Tadashii Kanji Kakitori-kun - Kanken Taisaku


Där är den lagom långa listan på saker jag vill ha. Saker jag vill ha väldigt mycket. And everything is about learning Japanese! Det kommer kosta mig många tusen om jag ska samla på mig allt det där, men det kommer lätt vara värt det när jag väl fått det jag vill ha. Om to the nom!

Av Stephie - 30 augusti 2012 20:33

Jag har suttit och mögat framför youtube typ hela dagen och trillade över denna otroligt söta video när jag tittade på japanska reklamer (vilket jag älskar att göra) - http://www.youtube.com/watch?v=VIdK3DvcI8k Jag är fullkomligt förälskad i den! Den lilla som gråter får mig att smälta totalt och bara dö lite. Ja, jag är konstig. Nom.


 

Av Stephie - 30 augusti 2012 14:22

Tidigare idag försökte jag mig på den fantastiskt söta nekomimi-frusyren. Första försöket och det blev inte så vackers, men får jag bara in tekniken så kan det nog bli ganska snyggt. Mitt hår är ganska tråkigt i sig, så en ny håruppsättning skulle vara skitbra för att förnya sig lite utan att behöva klippa mig!


Vad har du för favorithåruppsättning? Något extra snyggt för fest? Berätta! Jag är nyfiken!


 


 



Av Stephie - 30 augusti 2012 11:34

Jag har, återigen, fått urinvägsinfektion eller nåt. Ont som fasen gör det och kissa behöver jag göra hela tiden. Misstänkte det redan i tisdags när jag var i Lund och när jag kom hem så gjorde det så ont att jag bara ville dö!


Men nu var det inte det jag skulle prata om - jag vill plugga japanska igen. Jag vill göra det så mycket att jag spricker! Problemet är bara att eftersom jag redan pluggat i 2-3år (även om jag inte lärde mig något under tredje året) så vet jag inte riktigt vart jag ska börja. Börjar jag om från början med 「こんにちは!わたしのなまえは__です。どそうよろしく!」 & 「これはなんですか?」 så lär jag lägga ner ganska fort. Så jag behöver en bra, men billig, lärobok som fungerar bra för självstudier och som är väldigt pedagogisk med konkreta exempel och bra förklaringar på grammatiken, eftersom det är grammatiken jag är mest intresserad av. Glosor och sånt är väldigt lätt att lära sig, så det är inga problem. Vad jag vill ha är grammatik och kanji.


Pluggar du (eller har pluggat) japanska? Hur lär du dig kanji? Tips på bra böcker eller online sites? Alla tips är välkomna! ♡


じゃ、バイバイ! ♡♡♡♡♡♡♡

  

Av Stephie - 29 augusti 2012 13:19

Vart iväg till arbetsförmedlingen idag. Feber och annat skräp är borta - yay! Men att gå upp klockan åtta på morgonen var faktiskt lite mindre roligt. Buss vid halv tio och på vägen till AF träffade jag ett stycke Strå (Felicia ♡) med pojkvän. Nom ♡ Efter 45 minuter på AF tänkte jag ta bussen hem men ändrade mig så fort jag närmade mig busstationen. Kände att jag ville ta mig en runda i stan när jag ändå var där. Mögade runt på Bokia i säkert 20 minuter utan att hitta vad jag sökte - fortsättningen på en bok jag håller på att läsa. Jag vet bara att den ska komma ut nu under hösten, men inte när. Sen tänkte jag köpa mig en vit decorpenna, men jag kände att 25:- för bara den var lite väl...dyrt? Min förra slutade fungera för nåt år sedan, vilket suger lite eftersom den var ganska bra.
Nåväl, svängde in på H&M också men fann inget av intresse. Det är få kläder som faktiskt faller mig i smaken. Modet nu för tiden är inte riktigt "jag".
Passade även på att ta mig till Kvantum för att köpa choklad. Helt vanlig mjölkchoklad. Ovanligt! Har inte ätit vanlig choklad på ett bra tag känns det som, så jag tänkte bryta mitt "bara äta mörk choklad"-mönster. Köpte mig även lite naturgodis och tuggummi. Sen skulle jag köpa ett skrymslat (heter det så?) paket för att skicka iväg en bok som jag sålt till en kompis, men på vägen hem inser jag att jag glömde köpa ett sånt. Lagom tankspridd!


Nej, nu ska jag gå och mumsa på en chokladbit och se på en film såhär på eftermiddagsknuten! Tjohopp! ♡


 

Av Stephie - 28 augusti 2012 20:49

Hemkommen från Åhus och min pojkvän. Saknar honom redan, men det har varit fem trevliga dagar trots att vi inte gjort så mycket. Vi hade lördagen helt för oss själva och hade det allmänt mysigt. Tittade på film och mumsade på nötter och halväckliga vingummin. Vi hann gå ut på promenad så att jag fick se lite av Åhus, dock slutade den promenaden med skoskav då jag fick låna skor från hans lillasysters kompis. ..? Nåväl. Det regnadeoch var lite små dunkelt men ändå ganska mysigt trots skoskav och regnjackor från 90-talet! På vägen hem såg vi två rådjur i någons trädgård. Trodde först att de var fejk men ack så fel jag hade!


Men idag var det dags att fara hem igen! Gick och lade oss vid elva igår men jag somnade först vid tolv skulle jag tro. Min karl däremot kunde inte sova utan råkade väcka mig vid halv tre på natten när han skulle öppna dörren eftersom det var så förbannat varmt. Klockan ringde halv nio på morgonen och jag ville bara dö lite så vi ställde om och gick upp klockan nio istället. 45 minuter senare satt vi i bilen på väg till Kristianstad och mitt tåg. Mådde lite lagom dåligt redan på vägen dit. Halvvägs till Lund (där jag skulle byta tåg samt vänta en timme på tågfan) blir jag så sjukt kissnödig att jag höll på att dö och toaletten på tåget var självklart ur fuktion! Väl i Lund tänkte jag leta upp en toalett, men eftersom jag inte är så hemma i Lund så höll jag med kring stationen, men vart jag än letade så hittade jag ingen toalett. Efter en lång timmes väntan kom mitt tåg och jag riktigt kände lyckan! En toalett! ♡ Men nejdå! Jag var tvungen till att byta tågset eftersom den delen av tåget där jag satt mig skulle bara åka till Helsingborg, så jag fick snällt flytta fram till nästa del av tåget. Tänkte jag skulle passa på att gå på toa när jag ändå stod upp men självklart var den också ur funktion! Jaha... Kul. Jag ska sitta drygt två timmar på ett tåg och vara kissnödig! Det var väl inte mer med den saken, så jag fick snällt knipa. Efter två mycket plågsamma timmar var jag äntligen hemma! Väl hemma så kom feber och frossa som ett brev på posten. Underbart! Ska till arbetsförmedliningen imorgon, men får väl se hur det blir med den saken. Mår jag fortfarande dåligt får jag väl stanna hemma.


Till min förvåning när jag kom hem idag fann jag hela(!) 380:- i min bokhylla, samt en ny bok. What? Så nu har jag gått hela dagen och undrat vart pengarna kom ifrån, men det visade sig vara det allra sista jag hade kvar på min fond. Nåväl, lite mer pengar skadar väl aldrig? Nåväl, nu ska jag gå och försöka kludda ihop något till en vän. Får hoppas att kreativiteten har hittat hem igen.


ちゅう~~♡♡♡♡♡♡


 

Av Stephie - 23 augusti 2012 22:44

Håller på och fixar och donar för att få till en relativt presentabel blogg! <3


 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Stephie | 21 | Livet | Japan | かわいい | Kärlek | Allt ♡♡♡

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<<
Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards